Systeemgerichte documentatie
Veel softwareproducenten zijn nog steeds van mening dat de systeemontwikkelaars
zelf de aangewezen personen zijn om gebruikersdocumentatie samen
te stellen. Ontwikkelaars zijn echter veelal geneigd vanuit de
functionaliteit van het systeem, en niet vanuit de werkprocessen
van de eindgebruiker te denken. Bovendien kunnen ontwikkelaars
zich door hun kennisvoorsprong vaak slecht verplaatsen in de mogelijke
problemen van de diverse soorten gebruikers. Hierdoor ontstaat
het risico dat de documentatie de gebruikers onvoldoende ondersteunt,
wat tot onnodig hoge exploitatiekosten kan leiden.
Taakgerichte documentatie
Uit onderzoek is echter gebleken dat een relatief kleine investering
in een taakgerichte handleiding, praktische Help-informatie en
casusgericht opleidingsmateriaal tot snellere acceptatie van een
pakket, minder gebruiksfouten, een lagere systeembelasting, minder
werk voor het systeembeheer en de helpdesk, en dus tot kostenbesparing
leidt. Goede documentatie voegt waarde aan een IT-product toe,
en vormt in het geval van een commercieel pakket dan ook een krachtig
verkoopargument.
Expertise MicroText
MicroText heeft jarenlange ervaring met het ontwikkelen van hoogwaardige
gebruikersdocumentatie.
Onze kennis op het gebied van automatisering, werkprocessen, didactiek
en taalkunde stelt ons in staat om softwarepakketten te voorzien
van documentatie die nauw aansluit bij de belevingswereld en het
kennisniveau van uiteenlopende soorten gebruikers.
Werkwijze MicroText
Planning, uitvoering, management en kwaliteitsbewaking van projecten
voor het ontwikkelen van handleidingen, online Help en opleidingsmateriaal
worden gewoonlijk integraal door MicroText verzorgd. Tijdens zo'n
project participeren materiedeskundigen van de klantorganisatie
bij de kennisoverdracht inzake de productfunctionaliteit, het
bepalen van de gewenste detailleringsniveau en het toetsen van
de kwaliteit van de eindproducten. Vooraf worden dan ook duidelijke
afspraken gemaakt over mijlpalen, toetsingsmomenten en wederzijdse
verantwoordelijkheden, zodat bewaking van zowel de voortgang van
het project als de kwaliteit van de documentatie is gegarandeerd.
Ondersteuningsservices MicroText
Organisaties die er voor kiezen om zelfstandig gebruikersdocumentatie
te ontwikkelen, kunnen een beroep doen op de ondersteuningsservices
die MicroText op dit gebied levert. MicroText verzorgt in dergelijke
gevallen het projectmanagement, de ontwikkeling van de templates,
de ondersteuning van het schrijfproces, de redactie en de bewaking
van zowel de taakgerichtheid, consistentie als uniformiteit van
de eindproducten.
Voor meer informatie neemt u contact op met
MicroText
Tenerifestraat 62
1060 TJ Amsterdam
Telefoon 020 - 693 09 01
Mobiel 06 22 66 17 62
Directeur/partner: Giesje Wouters
Directeur/partner: Flip Spiekerman
U kunt uw reactie per e-mail sturen naar microtext@xs4all.nl