Gebruikersdocumentatie


Systeemgerichte documentatie

Veel softwareproducenten zijn nog steeds van mening dat de systeemontwikkelaars zelf de aangewezen personen zijn om gebruikersdocumentatie samen te stellen. Ontwikkelaars zijn echter veelal geneigd vanuit de functionaliteit van het systeem, en niet vanuit de werkprocessen van de eindgebruiker te denken. Bovendien kunnen ontwikkelaars zich door hun kennisvoorsprong vaak slecht verplaatsen in de mogelijke problemen van de diverse soorten gebruikers. Hierdoor ontstaat het risico dat de documentatie de gebruikers onvoldoende ondersteunt, wat tot onnodig hoge exploitatiekosten kan leiden.

Taakgerichte documentatie

Uit onderzoek is echter gebleken dat een relatief kleine investering in een taakgerichte handleiding, praktische Help-informatie en casusgericht opleidingsmateriaal tot snellere acceptatie van een pakket, minder gebruiksfouten, een lagere systeembelasting, minder werk voor het systeembeheer en de helpdesk, en dus tot kostenbesparing leidt. Goede documentatie voegt waarde aan een IT-product toe, en vormt in het geval van een commercieel pakket dan ook een krachtig verkoopargument.

Expertise MicroText

MicroText heeft jarenlange ervaring met het ontwikkelen van hoogwaardige gebruikersdocumentatie.

Onze kennis op het gebied van automatisering, werkprocessen, didactiek en taalkunde stelt ons in staat om softwarepakketten te voorzien van documentatie die nauw aansluit bij de belevingswereld en het kennisniveau van uiteenlopende soorten gebruikers.

Werkwijze MicroText

Planning, uitvoering, management en kwaliteitsbewaking van projecten voor het ontwikkelen van handleidingen, online Help en opleidingsmateriaal worden gewoonlijk integraal door MicroText verzorgd. Tijdens zo'n project participeren materiedeskundigen van de klantorganisatie bij de kennisoverdracht inzake de productfunctionaliteit, het bepalen van de gewenste detailleringsniveau en het toetsen van de kwaliteit van de eindproducten. Vooraf worden dan ook duidelijke afspraken gemaakt over mijlpalen, toetsingsmomenten en wederzijdse verantwoordelijkheden, zodat bewaking van zowel de voortgang van het project als de kwaliteit van de documentatie is gegarandeerd.

Ondersteuningsservices MicroText

Organisaties die er voor kiezen om zelfstandig gebruikersdocumentatie te ontwikkelen, kunnen een beroep doen op de ondersteuningsservices die MicroText op dit gebied levert. MicroText verzorgt in dergelijke gevallen het projectmanagement, de ontwikkeling van de templates, de ondersteuning van het schrijfproces, de redactie en de bewaking van zowel de taakgerichtheid, consistentie als uniformiteit van de eindproducten.

Projectbeschrijving

Meer informatie?

Voor meer informatie neemt u contact op met

MicroText
Tenerifestraat 62
1060 TJ Amsterdam
Telefoon 020 - 693 09 01
Mobiel 06 22 66 17 62
Directeur/partner: Giesje Wouters
Directeur/partner: Flip Spiekerman

U kunt uw reactie per e-mail sturen naar microtext@xs4all.nl

| Home | IT Documentation Services | Gebruikersdocumentatie | Technische documentatie | Service (level) management | Kwaliteitszorg | Document management | Promotiemateriaal |
© MicroText, 2001.