Document management


Heterogene bedrijfsinformatie

Bij iedere organisatie bevinden zich talloze papieren en elektronische documenten in kasten en laden, en op diskettes, harde schijven, CD-ROM's en netwerkservers. Van een groot deel ervan weet niemand meer precies wat het onderwerp, het doel en de status is. Het kost dan ook veel tijd en moeite om een specifieke versie van een document of bepaalde informatie over een onderwerp in deze chaos terug te vinden, zeker wanneer de informatie zich in documenten van verschillende bestandsformaten bevindt. Een bijkomend probleem is vaak dat de documenten op uiteenlopende stijlbestanden zijn gebaseerd en volgens de persoonlijke voorkeuren van de auteur zijn ingedeeld en vormgegeven. Hierdoor wordt ook het hergebruik van bestaande informatie ernstig bemoeilijkt.

Structuren voor informatieontsluiting

Efficiënte ontsluiting van bedrijfsinformatie vereist een eenduidige en op de organisatiespecifieke informatiebehoeften toegesneden archiefstructuur. Bovendien moeten strikte richtlijnen voor het onderhoud van zo'n structuur voorkomen dat er (opnieuw) wanorde kan ontstaan. Voor het snel terugvinden van informatie in een archief met documenten van uiteenlopende bestandsformaten biedt een browser-structuur een goede oplossing. Hiertoe dienen de op te nemen documenten te worden omgezet in HTML-code. Overigens kan dit grotendeels geautomatiseerd worden gerealiseerd.

Sjablonen voor standaarddocumenten

Om informatie uit bestaande documenten eenvoudig te kunnen combineren en hergebruiken is het van belang dat de documenten op hetzelfde stijlbestand zijn gebaseerd. Een investering in het ontwikkelen van een dergelijke set standaarddocumenten verdient zichzelf dan ook snel terug.

Afhankelijk van de specifieke behoeften bestaat zo'n set uit templates voor rapporten, plannen van aanpak, offertes, documentatie, procesbeschrijvingen, handboeken, enzovoort. Daarnaast kan een set van (deels gekoppelde) standaardformulieren voor brieven, faxen, facturen, overeenkomsten en declaratiestaten een groot aantal administratieve taken aanzienlijk vereenvoudigen.

Procedures voor document management

Voor de meeste organisatie vormt het ontwikkelen en onderhouden van documentatie en structuren voor informatieopslag en -ontsluiting geen kernactiviteit. In de hoop kosten te kunnen besparen, kiezen organisaties er vaak voor om deze activiteiten toch zelfstandig uit te voeren. Werkelijke kostenefficiëntie kan echter alleen worden bereikt wanneer ze daarbij worden ondersteund door op de specifieke situatie afgestemde procedurebeschrijvingen. Indien binnen de organisatie de tijd en mankracht voor het zelfstandig ontwikkelen en onderhouden van documentatie(systemen) ontbreekt, vormt uitbesteding van zulke activiteiten toch een beter alternatief.

Services MicroText

Regelmatig ondersteunt MicroText haar klanten bij het inrichten, reorganiseren en onderhouden van documentatiesystemen. In dit kader heeft MicroText archiefstructuren, standaarddocumenten, en procedures voor document management ontwikkeld en geherstructureerd. Daarnaast houdt MicroText zich bezig met het redigeren, uniformeren en op eenduidige en in meerdere talen beschikbaar maken van bedrijfs- en projectinformatie. Dankzij deze bijdragen hebben onze klanten de efficiëntie en effectiviteit van hun interne informatievoorziening substantieel weten te verbeteren.

Projectbeschrijving

Meer informatie?

Voor meer informatie neemt u contact op met

MicroText
Tenerifestraat 62
1060 TJ Amsterdam
Telefoon 020 - 693 09 01
Mobiel 06 22 66 17 62
Directeur/partner: Giesje Wouters
Directeur/partner: Flip Spiekerman

U kunt uw reactie per e-mail sturen naar microtext@xs4all.nl

| Home | IT Documentation Services | Gebruikersdocumentatie | Technische documentatie | Service (level) management | Kwaliteitszorg | Document management | Promotiemateriaal |
© MicroText, 2001.