MicroText werd via een derde partij gevraagd om gebruikersdocumentatie
te ontwikkelen voor een zeer uitgebreid financieel informatiesysteem.
Het systeem werd door een bekend systeemhuis voor een drietal
ministeries tegelijk ontwikkeld, en zou vervolgens departementspecifiek
worden ingeregeld.
Aangezien toekomstige wetswijzigingen inzake overheidsfinanciën
het herinregelen van de systemen nodig zou maken, vormde de onderhoudbaarheid
van de documentatie een belangrijk probleem. MicroText loste dit
op door de gebruikersdocumentatie interdepartementaal te ontwikkelen,
en de departementspecifieke informatie gecodeerd in het master-bestand
op te nemen.
Enige tijd na de oplevering van de door MicroText ontwikkelde
gebruikersdocumentatie maakte een wetswijziging zowel herinregeling
van de systemen als aanpassing van de desbetreffende documentatie
noodzakelijk. Dankzij de gehanteerde coderingsmethode konden uit
het geactualiseerde master-bestand in één keer drie
nieuwe departementspecifieke documentatiesets worden gegenereerd.
Bij een Nederlandse leverancier van standaardpakketten verwierf
MicroText een order voor het ontwikkelen van online Help-teksten
voor een logistiek pakket. Dit pakket was bedoeld ter ondersteuning
van productionele, logistieke en administratieve processen in
kleinschalige productieomgevingen.
Aangezien het pakket ook door productiemedewerkers op de werkvloer
gebruikt diende te worden, had de klant besloten om - in plaats
van papieren handleidingen - uitsluitend gebruikersondersteuning
in de vorm van online Help-teksten bij te voegen. In verband met
deze laagdrempelige insteek ontwikkelde MicroText globale Help-teksten
die de routering door het pakket ondersteunde en aansloot bij
de voor productieomgevingen karakteristieke werkprocesvolgorde.
Daarnaast stelde MicroText contextgevoelige Help-teksten ter verklaring
van de schermelementen samen. Beide soorten teksten werden nauw
afgestemd op de belevingswereld van de beoogde eindgebruiker.
Vanwege de geringe hoeveelheid tijd die voor dit project beschikbaar
was, paste MicroText een cyclische werkwijze toe, waarbij de Help-teksten
voor alle modules in een aantal fasen werden verdiept en feedback
werd verwerkt. Hierdoor kon worden vermeden dat de Help-teksten
aan het einde van de doorlooptijd per module verschillen in detaillering
zouden vertonen.
Dankzij de toegepaste werkwijze realiseerde MicroText in zes weken
tijd een evenwichtig, op de eindgebruiker toegesneden, procesgericht
èn schermondersteunend Help-systeem op. Volgens de klant
heeft dit Help-systeem substantieel bijgedragen aan het commerciële
succes van het pakket.
Voor meer informatie neemt u contact op met
MicroText
Tenerifestraat 62
1060 TJ Amsterdam
Telefoon 020 - 693 09 01
Mobiel 06 22 66 17 62
Directeur/partner: Giesje Wouters
Directeur/partner: Flip Spiekerman
U kunt uw reactie per e-mail sturen naar microtext@xs4all.nl