Gebruikersdocumentatie

MicroText werd via een derde partij gevraagd om gebruikersdocumentatie te ontwikkelen voor een zeer uitgebreid financieel informatiesysteem. Het systeem werd door een bekend systeemhuis voor een drietal ministeries tegelijk ontwikkeld, en zou vervolgens departementspecifiek worden ingeregeld.

Aangezien toekomstige wetswijzigingen inzake overheidsfinanciën het herinregelen van de systemen nodig zou maken, vormde de onderhoudbaarheid van de documentatie een belangrijk probleem. MicroText loste dit op door de gebruikersdocumentatie interdepartementaal te ontwikkelen, en de departementspecifieke informatie gecodeerd in het master-bestand op te nemen.

Enige tijd na de oplevering van de door MicroText ontwikkelde gebruikersdocumentatie maakte een wetswijziging zowel herinregeling van de systemen als aanpassing van de desbetreffende documentatie noodzakelijk. Dankzij de gehanteerde coderingsmethode konden uit het geactualiseerde master-bestand in één keer drie nieuwe departementspecifieke documentatiesets worden gegenereerd.

Online Help

Bij een Nederlandse leverancier van standaardpakketten verwierf MicroText een order voor het ontwikkelen van online Help-teksten voor een logistiek pakket. Dit pakket was bedoeld ter ondersteuning van productionele, logistieke en administratieve processen in kleinschalige productieomgevingen.

Aangezien het pakket ook door productiemedewerkers op de werkvloer gebruikt diende te worden, had de klant besloten om - in plaats van papieren handleidingen - uitsluitend gebruikersondersteuning in de vorm van online Help-teksten bij te voegen. In verband met deze laagdrempelige insteek ontwikkelde MicroText globale Help-teksten die de routering door het pakket ondersteunde en aansloot bij de voor productieomgevingen karakteristieke werkprocesvolgorde. Daarnaast stelde MicroText contextgevoelige Help-teksten ter verklaring van de schermelementen samen. Beide soorten teksten werden nauw afgestemd op de belevingswereld van de beoogde eindgebruiker.

Vanwege de geringe hoeveelheid tijd die voor dit project beschikbaar was, paste MicroText een cyclische werkwijze toe, waarbij de Help-teksten voor alle modules in een aantal fasen werden verdiept en feedback werd verwerkt. Hierdoor kon worden vermeden dat de Help-teksten aan het einde van de doorlooptijd per module verschillen in detaillering zouden vertonen.

Dankzij de toegepaste werkwijze realiseerde MicroText in zes weken tijd een evenwichtig, op de eindgebruiker toegesneden, procesgericht èn schermondersteunend Help-systeem op. Volgens de klant heeft dit Help-systeem substantieel bijgedragen aan het commerciële succes van het pakket.

Meer informatie?

Voor meer informatie neemt u contact op met

MicroText
Tenerifestraat 62
1060 TJ Amsterdam
Telefoon 020 - 693 09 01
Mobiel 06 22 66 17 62
Directeur/partner: Giesje Wouters
Directeur/partner: Flip Spiekerman

U kunt uw reactie per e-mail sturen naar microtext@xs4all.nl

| Home | IT Documentation Services | Gebruikersdocumentatie | Technische documentatie | Service (level) management | Kwaliteitszorg | Document management | Promotiemateriaal |
© MicroText, 2001.